Dé 6 Horecatrends van 2023
Het ondernemen in de horeca is in de afgelopen jaren flink veranderd. Een concept wat 20 jaar geleden goed werkte, zal niet altijd even goed werken in de huidige tijd. Neem als voorbeeld de voorheen populaire afhaalchinees. In iedere stad of zelfs dorp was er wel een te vinden. Tegenwoordig zijn deze zaken bijna uitgestorven. Dit heeft te maken met de veranderingen in voorkeuren van de consument en het ontstaan van nieuwe concepten en trends. Ook dit jaar is dat niet anders. Maar wat zijn nou dé 6 horecatrends van 2023? In deze blog worden deze trends behandeld.
1. Duurzaamheid
De eerste trend is iets wat tegenwoordig steeds belangrijker aan het worden is voor de consument. Men laat hun keuze vaker vallen op ‘’groene’’ opties. Daarom spelen steeds meer ondernemers in op het verduurzamen van hun bedrijfsvoering. Zo hebben verschillende restaurants de afgelopen jaren manieren bedacht om verspilling tegen te gaan en zijn zij ook meer lokale producen gaan gebruiken.
Echter zit de grootste verandering in 2023 in groene hotels. Volgens onderzoek neemt meer dan 80% van de reizigers uit 32 landen duurzaamheid in overweging wanneer zij een hotelovernachting boeken. Op bekende hotelplatformen kunnen zij direct zien hoe duurzaam een hotel is. Voor ondernemers is het belangrijker dan ooit om rekening te houden met dit aspect.
Niet alleen op het gebied van energiebesparing, maar ook in de continuïteit van toekomstige gasten.
2. Personalisatie
De tweede horecatrend van 2023 staat in het teken van personalisatie. Door het toenemende aanbod in keuzes worden consumenten steeds veeleisender. Hierdoor is het belangrijk geworden dat zij zelf hun bestelling kunnen samenstellen, rekening houdend met voorkeuren en allergieën.
Een keten als Eazie speelt hier goed op in door hun klanten de mogelijkheid te bieden om zelf hun complete maaltijd inclusief saus samen te stellen. Ook bij een multinational als Starbucks wordt de consument steeds meer vrijheid geboden in het samenstellen van een koffie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de hoeveelheid suiker, het soort melk of siroop als extra toevoeging.
3. Technologie
Ook op technologisch vlak zijn er belangrijke trends zichtbaar. Zo wordt er inmiddels steeds meer gebruikgemaakt van mobiele bestellingen in de horeca. In een eerder geschreven blog bespreken we welke apparaten onmisbaar zijn voor een horecaonderneming anno 2023. De verwachting is dat er dit jaar veel meer robots ingezet gaan worden, die bestellingen rondbrengen in restaurants en cafés.
4. Vegan food
Plantaardig eten wordt steeds populairder onder consumenten. Ook in 2023 zet deze trend zich voort. De groei van vegan restaurants is enorm gestegen heeft nog zeker niet zijn piek bereikt. Horecaondernemers zullen rekening moeten houden met de samenstelling van hun menu en vegan opties gaan implementeren op hun kaart. Tofu en tempeh zijn daarin goede opties als eiwitbronnen.
Een van de bekendere vegan restaurants van Nederland is gevestigd in Haarlem. Afgelopen jaar won restaurant Mama Gaia de Vegan Award 2022; de prijs voor het beste vegan restaurant in Nederland.
5. Gezonde lifestyle
Naast plantaardig is ook gezond eten een toenemende trend. De consument is zich steeds meer bewust van wat zij eet. De nadruk licht hierin op voedingsrijk en onbewerkt eten. Om hieraan te kunnen voldoen, zullen ondernemers zich moeten richten op het gebruik van gezondere ingrediënten en kookmethodes. Dat laatste kan bijvoorbeeld gerealiseerd worden door airfryers toe te passen in de keuken, in plaats van het ouderwetse frituren.
6. Creatieve presentatie
De laatste trend van 2023 richt zich op de creativiteit van de horecaondernemer. De consument deelt tegenwoordig alles wat zij doet, eet en beleeft. Of het nou om een hotelkamer gaat, een mooi uitziende gerecht of een kleurrijke cocktail. De kans dat een onderneming wordt bezocht, zal toenemen zodra iets ook ‘’Instagrammable’’ eruitziet. Dit levert niet alleen die ene klant op, maar ook de vriendenkring die de foto’s en video’s te zien krijgen op de sociale mediakanalen.
Een uniek en creatief concept creëren kan op meerdere manieren. Of het nou gaat om nieuwe kooktechnieken toepassen of om een kleurrijke toevoeging zoals eetbare bloemen in een gerecht. Niets is meer té gek. Vaak is juist des te gekker, des te groter de kans om gedeeld te worden.
Conclusie
De horecasector heeft kenmerkende horecatrends in 2023. Centraal hierin staan de toenemende eisen van de consumenten. Het is dan ook geen toeval dat duurzaamheid, vegan en gezondheid in deze lijst te vinden zijn. Consumenten worden zich steeds bewuster van hun aandeel in het verbeteren van de wereld. Ook nemen zij niet meer genoeg met het standaard en verwachten zij meer van de horecagelegenheden die zij bezoeken. Dit toont zich in de personalisatie en presentatie van producten/diensten.
Horecaondernemers die deze trends omarmen, zullen hun klanten uiteindelijk beter begrijpen. Dit zal een voordeel opleveren tegenover de concurrentie en de kans op groei van hun onderneming laten toenemen.