3 Tips voor de beauty ondernemer
Of je nou een kapsalon, nagelstudio of schoonheidssalon hebt; het ondernemen in de beauty industrie is door de jaren heen net zo veel veranderd als in andere industrieën. Om als onderneming relevant te blijven, is het daarom van belang om rekening te houden met die veranderingen. In deze blog worden 3 tips besproken waarin jij als ondernemer in deze sector jouw voordeel kan behalen.
Tip 1: Focus op digitalisering
Het focussen op de digitalisering van een onderneming hoeft niet altijd veel geld te kosten. Wel is het in de huidige tijd belangrijker dan ooit om digitaal aanwezig te zijn. Daarom moet je van jouw onderneming een sterk merk creëren dat online vindbaar is. Dit kan vrij snel gerealiseerd worden door een Google-pagina, bedrijfswebsite en diverse sociale mediapagina’s aan te maken. Door op deze platformen je bedrijfsgegevens en portfolio te delen, verhoog je de interactie met jouw klanten. Daarnaast creëer je ook interesse bij nieuwe klanten.
Een belangrijke ontwikkeling bij veel ondernemingen in de beautybranche is het toepassen van een online agenda op hun website. Hierop kunnen klanten zelf een gewenste datum selecteren en een afspraak inplannen. Bij het openen van deze agenda zien zij direct welke tijden nog beschikbaar zijn. Het voordeel van zo’n module is dat men 24/7 een afspraak kan inplannen en zij dus niet afhankelijk zijn van iemand die een telefoon opneemt tijdens openingstijden. Wil jij meer weten over deze module? Neem dan direct contact met ons op!
Tip 2: Natuurlijk & biologisch
Consumenten zijn zich steeds bewuster van wat zij aanbrengen op hun lichaam. Hierdoor is de vraag naar natuurlijke en biologische producten enorm gestegen. Mensen willen weten waar producten vandaan komen en hoe ze geproduceerd worden. Veel bedrijven spelen hierop in door hun producten aan te bieden met termen als vegan, organisch en natuurlijk. Dit zijn vooral biologische, lokale producten die niet getest zijn op dieren tijdens de ontwikkelingsfase. Ook wel bekend als ‘’duurzame cosmetica’’. Om een helder beeld te krijgen wat dat precies inhoudt, heeft de Libelle een artikel toegewijd aan dit fenomeen.
Tip 3: Creëer een unieke beleving
Voor veel mensen staat het bezoek aan een beautyzaak gelijk aan rust en een moment voor henzelf. Daar kan jij als ondernemer op inspelen door die mensen extra in de watten te leggen. Klanten zijn bereid om te betalen voor een goede behandeling. Creëer daarom een unieke ervaring met ontspannende muziek, een lekkere geur in de ruimte en leuk decor. Geef ze het gevoel dat de behandeling speciaal op hun wensen is ingericht. Dat persoonlijke deel zal ervoor zorgen dat zij de volgende keer weer bij jou zullen komen. Dit kan dan weer worden gecombineerd met speciale pakketten of kortingen voor reguliere klanten.
Bij het toepassen van de bovenstaande 3 tips kan jij als beauty ondernemer jezelf onderscheiden ten opzichte van alle andere concurrenten in de branche. Vergeet alleen niet om alles met een lach te doen. Jij bent namelijk het visitekaartje van jouw onderneming!