Bestellen met QR-codes

Het bestellen van eten en drinken door middel van QR-codes aan tafel of aan de bar. Het is een fenomeen dat steeds vaker voorkomt in verschillende horecagelegenheden.

Grote bedrijven als Tikkie en Butlaroo hebben hun systeem inmiddels zo ver ontwikkeld dat mensen niet alleen kunnen bestellen, maar ook direct kunnen afrekenen en de rekening kunnen splitten met het gezelschap.

Op deze nieuwe ontwikkeling zijn er veel voordelen te bedenken. Tegelijkertijd zitten hier ook nadelen aan verbonden, waar niet altijd meteen aan gedacht wordt. Wat zijn deze voor- en nadelen?

De voordelen

Over het algemeen zijn de voordelen van QR-codes bekend. De belangrijkste voordelen zijn:

  • De service binnen de horeca kan worden versneld. Gasten hoeven niet meer te wachten op een medewerker, maar kunnen direct na het plaatsnemen aan tafel een bestelling doorgeven.
  • Er zijn minder medewerkers nodig in de bediening. Doordat bestellingen direct worden doorgezet naar de bar en keuken, hoeft er minder personeel door de zaak te lopen.
  • Minder fouten in bestellingen. In het laten opnemen van bestellingen door een medewerker zit er een stukje menselijke factor, waardoor er dus ook zo nu en dan fouten kunnen worden gemaakt. Dit zal worden verminderd zodra gasten zelf hun bestellingen doorgeven.
  • Gasten kunnen direct na elke bestelling afrekenen. Dit is voor zowel de gasten als de horecaondernemer een bijkomend voordeel. De gasten kunnen hierdoor weggaan wanneer zij willen zonder te hoeven wachten op de rekening, terwijl de ondernemer zich geen zorgen hoeft te maken over of de rekening wel of niet is voldaan.

De nadelen

Vaak wordt er minder stilgestaan bij de nadelen. Aanbieders van QR-codes geven uiteraard niet (altijd) aan wat de minpunten zijn van het toepassen van hun diensten. Wat zijn die nadelen precies?

  • Het wordt minder persoonlijk in de horeca. Doordat er minder sociale interactie is, verdwijnt er een stukje persoonlijkheid. Dit kan voor sommige mensen een afweging zijn om al dan niet naar een bepaalde bar of restaurant toe te gaan.
  • Wat te denken van ouderen die niet weten hoe het werkt of mensen die geen smartphone hebben? Door het gebruik van QR-codes gaan ondernemers er toch blind vanuit dat iedereen dat wel heeft. Echter is er nog steeds een bepaalde doelgroep waarbij dat niet het geval is.
  • Ook is het moeilijker om voorraden up-to-date te houden met QR-bestellingen. Mocht het zo zijn dat bijvoorbeeld een bepaald gerecht of drankje niet meer op voorraad is, valt dit minder snel te anticiperen met QR-codes dan wanneer medewerkers in de bediening het direct kunnen melden. Dat laatste zal uiteindelijk meer irritaties voorkomen en wegnemen.
  • Als laatste nadeel is er dat er aanzienlijk minder fooi wordt gegeven door deze methode. Omdat er minder sociale interactie is en direct betaald wordt na iedere bestelling, voelen gasten zich minder snel geneigd om een fooitje achter te laten. Dit zal ervoor zorgen dat het minder aantrekkelijk wordt voor personeel om in die horecazaak te werken, of dat zij hogere basislonen zullen vragen aan hun werkgever.

Conclusie

Het toepassen van QR-code bestellingen in de horeca is een fijne toevoeging aan de snelle wereld waarin wij tegenwoordig leven. Echter moet het wel worden gezien als een hulpmiddel en zal het nooit het menselijke aspect volledig kunnen vervangen.

De horeca is in het algemeen een plek waar men het sociale contact zoekt. Zodra die interactie tussen gasten en medewerkers verdwijnt, verdwijnt er ook een stukje doel om bijvoorbeeld een drankje te gaan doen. Uiteindelijk gaan veel mensen juist om die reden de deur uit.

Het is daarom van belang om altijd personeel in uw horecaonderneming te houden. Automatiseren is de sleutel tot succes, maar er zijn ook punten waarin een meer menselijke touch nodig is.

 

Bent u van plan om een nieuwe onderneming te starten en heeft u advies nodig over kassasystemen? Neem dan snel en vrijblijvend contact  met ons op!